Falskt bankpersonale fik betalingskort
Mandag eftermiddag kl. 16.45 anmeldte en 83-årig kvinde fra den nordlige del af Roskilde kommune med støtte fra en pårørende, at falskt bankpersonale havde formået hende til at udlevere sine betalingskort, som nu var misbrugt.
Den 83-årige var i tidsrummet kl. ca. 13.00-13.30 uventet blevet ringet op af en kvinde, der præsenterede som medarbejder i Danske Bank. Årsagen til opringningen var betaling af en regning i USA, som den 83-årige ikke kendte noget til. Hun blev dog overtalt til at give oplysninger om sine betalingskort for at undgå, at der skete yderligere betalinger i USA.
Desuden ville en mand ankomme til hendes bopæl for at hente betalingskortene, som en fremmed mand kort efter fik udleveret.
Banken kunne efterfølgende oplyse, at betalingskortene var misbrugt til to uberettige kontanthævninger for et samlet beløb på 15.000 kr.
Den 83-årige beskrev personen, der afhentede betalingskortene, som en mand, 25-30 år, 170-175 cm høj, spinkel af bygning, lyst kort hår, iført sort eller grå T-shirt, cowboybukser med huller og kondisko. Han talte dansk uden accent, og den 83-årige havde ikke yderligere oplysninger om kvinden, der ringede.
Politiet efterforsker nu også denne anmeldelse sammen med mange andre lignende anmeldelser, hvor især ældre borgere er blevet overtalt til enten at give personlige oplysninger, der kunne misbruges, eller til at udlevere betalingskort, som så efterfølgende er blevet misbrugt ved brug af rette PIN-kode til typisk kontanthævninger i en pengeautomat.
Politiets gode råd er ganske kort: udlever aldrig personlige eller fortrolige oplysninger, herunder f.eks. kort- eller kontonumre og PIN-koder, til personer, der enten ringer uden forudgående varsel eller som dukker op på bopælen. Skulle ”ulykken” være sket, skal diverse kort og bankkonti spærres for at undgå misbrug eller uberettigede pengeoverførsler.
Kommentarer